+91-9997111311,    support@sahityaratan.com

देशयात्रा खंड-33 पद्मावत/जायसी

बोहित भरे, चला लेइ रानी । दान माँगि सत देखै दानी ॥
लोभ न कीजै, दीजै दानू ।दान पुन्नि तें होइ कल्यानू ॥
दरब-दान देवै बिधि कहा । दान मोख होइ, बाँचै मूरू ॥
दान करै रच्छा मँझ नीरा । दान खेइ कै लावै तीरा ॥
दान करन दै दुइ जग तरा । रावन संचा अगिनि महँ जरा ॥
दान मेरु बढ़ि लागि अकासा । सैंति कुबेर मुए तेहि पासा ॥

चालिस अंस दरब जहँ एक अंस तहँ मोर ।
नाहिं त जरै कि बूड़ै, कि निसि मूसहिं चोर ॥1॥

(जूरू=जोड़ना, सँचा=संचित किया, दान=दान से,
सैंति=सहेजकर;संचित करके)

सुनि सो दान राजै रिस मानी । केइ बौराएसि बौरे दानी ॥
सोई पुरुष दरब जेइ सैंती । दरबहिं तैं सुनु बातैं एती ॥
दरब तें गरब करै जे चाहा । दरब तें धरती सरग बेसाहा ॥
दरब तें हाथ आव कविलासू । दरब तें अछरी चाँड न पासू ॥
दरब तें निरगुन होइ गुनवंता । दरब तें कुबज होइ रूपवंता ॥
दरब रहै भुइँ दिपै लिलारा । अस मन दरब देइ को पारा?॥
दरब तें धरम करम औ राजा । दरब तें सुद्ध बुद्धि बल गाजा ॥

कहा समुद्र , रे लोभी! बैरी दरब, न झाँपु ।
भएउ न काहू आपन, मूँद पेटारी साँपु ॥2॥

(सैंति=संचित किया, एती=इतनी, बेसाहा=खरीदते हैं,
कुबुज=कुबड़ा, दरब रहै लिलारा=द्रव्य धरती में गढ़ा
रहता है और चमकता है माथा (असंगति का यह
उदाहरण इस कहावत के रूप में भी प्रसिद्ध है:
गाड़ा है मँडार, बरत है लिलार”), देइ को पारा=
कौन दे सकता है, मूँद=मूँदा हुआ,बंद)

आधे समुद ते आए नाहीं । उठी बाउ आँधी उतराहीं ॥
लहरैं उठीं समुद उलथाना । भूला पंथ, सरग नियराना ॥
अदिन आइ जौ पहुँचै काऊ । पाहन उड़ै सो घाऊ ॥
बोहित चले जो चितउर ताके । भए कुपंथ, लंक-दिसि हाँके ॥
जो लेइ भार निबाह न पारा । सो का गरब करै कंधारा?॥
दरब-भार सँग काहु न उठा । जेइ सैता ताही सौं रुठा ॥
गहे पखान पंखि नहिं उड़ै । `मौर मौर’ जो करै सो बुड़ै ॥

दरब जो जानहि आपका, भूलहिं गरब मनाहिं ।
जौ रे उठाइ न लेइ सके, बोरि चले जल माहिं ॥3॥

(उतराही=उत्तर की हवा, अदिन=बुरादिन, काऊ=कभी,
मनाहिं=मन में)

केवट एक बिभीषन केरा । आव मच्छ कर करत अहेरा ॥
लंका कर राकस अति कारा । आवै चला होइ अँधियारा ॥
पाँच मूँड, दस बाहीं ताही । दहि भा सावँ लंक जब दाही ॥
धुआँ उठै मुख साँस सँघाता । निकसै आगि कहै जौ बाता ॥
फेंकरे मूंड चँवर जनु लाए । निकसि दाँत मुँह-बाहर आए ॥
देइ रीछ कै रीछ डेराइ । देखत दिस्टि धाइ जनु खाई ॥
राते नैन नियर जौ आवा । देखि भयावन सब डर खावा ॥

धरती पायँ सरग सिर, जनहुँ सहस्राबाहु ।
चाँद सूर और नखत महँ अस देखा जस राहु ॥4॥

(सँघाता=संग, फेंकरे=नंगे;बिना टोपी या पगड़ी के
(अवधी) चँवर जनु लाए=चँवर के से खड़े बाल
लगाए हुए, चाँद,सूर,नखत=पद्मावती, राजा और
सखियाँ)

बोहित बहे, न मानहि खेवा । राजहिं देखि हँसा मन देवा ॥
बहुतै दिनहि बार भइ दूजी । अजगर केरि आइ भुख पूजी ॥
यह पदमिनी विभीषन पावा । जानहु आजु अजोध्या छावा ॥
जानहु रावन पाई सीता । लंका बसी राम कहँ जीता ॥
मच्छ देखि जैसे बग आवा । टोइ टोइ भुइँ पावँ उठावा ॥
आइ नियर होइ किन्ह जोहारू । पूछा खेम कुसल बेवहारू ॥
जो बिस्वासघात कर देवा । बड़ बिसवास करै कै सेवा ॥

कहाँ, मीत! तुम भूलेहु औ आएहु केहि घाट?।
हौं तुम्हार अस सेवक, लाइ देउँ तोहि बाट ॥5॥

(देवा=देव,राक्षस, बग=बगला, लाइ देउँ तोहि बाट=
तुझे रास्ते पर लगादूँ)

गाढ़ परे जिउ बाउर होई । जो भलि बात कहै भल सोई ॥
राजै राकस नियर बोलावा । आगे कीन्ह, पंथ जनु पावा ॥
करि विस्वास राकसहि बोला । बोहित फेरू, जाइ नहिं डोला ॥
तू खेवक खेवकन्ह उपराहीं । बोहित तीर लाउ गहि बाहीं ॥
तोहिं तें तीर घाट जौ पावौं नोगिरिही तोड़ेर पहिरावौं ॥
कुंडल स्रवन देउँ पहिराई । महरा कै सौंपौं महराई ॥
तस मैं तोरि पुरावौं आसा । रकसाई कै रहै न बासा ॥

राजै बीरा दीन्हा, नहिं जाना बिसवास ॥
बग अपने भख कारन होइ मच्छ कर दास ॥6॥

(नौगिरिही=कलाई में पहनने का,स्त्रियों का,एक गहना
जो बहुत से दानों को गूँथ कर बनाया जाता है, तोडर=
तोड़ा,कलाई में पहनने का गहना, महरा=मल्लहों का
सरदार, रकसाई=राक्षसपन, बासा=गंध, बिसवास=विश्वासघात)

राकस कहा गोसाइँ बिनाती । भल सेवक राकस कै जाती ॥
जहिया लंक दही श्रीरामा । सेव न छाँडा दहि भा सामा ॥
अबहूँ सेव करौं सँग लागे । मनुष भुलाइ होउँ तेहि आगे ॥
सेतुबंध जहँ राघव बाँधा । तहँवाँ चढ़ौं भार लेइ काँधा ॥
पै अब तुरत धान किछु पावौं । तुरत खेइ ओहि बाँध चढ़ावौं ॥
तुरत जो दान पानि हँसि दीजै । थोरै दान बहुत पुनि लीजै ॥
सेव कराइ जो दोजै दानू । दान नाहिं, सेवा कर मानू ॥

दिया बुझा, सत ना रहा हुत निरमल जेहि रूप ।
आँधी वोहित उड़ाइ कै लाइ कीन्ह अँधकूप ॥7॥

(जहिया=जब, पानि=हाथ हाथ से, हुत=था, जेहि=जिससे )

जहाँ समुद मझधार मँडारू । फिरै पानि पातार-दुआरू ॥
फिर फिरि पानि ठाँव ओहि मरै । फेरि न निकसै जो तहँ परै ॥
ओही ठाँब महिरावन-पुरी । परे हलका तर जम-कातर छुरी ॥
ओही ठाँव महिरावन मारा । पूरे हाड़ जनु खरे पहारा ॥
परी रीढ़ जो तेहि कै पीठी । सेतुबंध अस आवै दीठी ॥
राकस आइ तहाँ के जुरे । बोहित भँवर-चक महँ परे ॥
फिरै लगै बोहित तस आई । जस कोहाँर धरि चाक फिराई ॥

राजै कहा, रे राकस! जानि बूझि बौरासि ।
सेतुबंध यह देखै; कस न तहाँ लेइ जासि ॥8॥

(मँडारू=दह,गड्ढा, हलका=हिलोर,लहर, तर=नीचे,
बौरासि=बावला होता है तू)

`सेतुबंध’ सुनि राकस हँसा । जानहु सरग टूटि भुइँ खसा ॥
को बाउर? बाउर तुम देखा । जो बाउर, भख लागि सरेखा ॥
पाँखी जो बाउर घर माटी । जीभ बढ़ाइ भखै सब चाँटी ॥
बाउर तुम जो भखै कहँ आने । तबहिं न समझे, पंथ भुलाने ॥
महिरावन कै रीढ़ जो परी । कहहु सो सेतुबंध, बुधि छरी ॥
यह तो आहि महिरावन-पुरी । जहवाँ सरग नियर, घर दुरी ॥
अब पछिताहु दरब जस जोरा । करहु सरग चढ़ि हाथ मरोरा ॥

जो रे जियत महिरावन लेत जगत कर भार ।
सो मरि हाड़ न लेइगा, अस होइ परा पहार ॥9॥

(जो बाउर…सरेखा=पागल भी अपना भक्ष्य ढूँढने के
लिये चतुर होता है, पाँखी=पतिंगा, घरमाटी=मिट्टी
के घर में, छरी=छली गई,भ्रांत हुई)

बोहित भवँहिं, भँवै सब पानी । नाचहिं राकस आस तुलानी ॥
बूडहिं हस्ती , घोर, मानवा । चहुँदिशि आइ जुरे मँस-खवा ॥
ततखन राज-पंखि एक आवा । सिखर टूट जस डसन डोलावा ॥
परा दिस्टि वह राकस खोटा । ताकेसि जैस हस्ति बड़ मोटा ॥
आइ होही राकस पर टूटा । गहि लेइ उड़ा, भँवर जल छूटा ॥
बोहित टूक टूक सब भए । एहु न जाना कहँ चलि गए ॥
भए राजा रानी दुइ पाटा । दूनौं बहे, चले दुइ बाटा ॥

काया जीउ मिलाइ कै, मारि किए दुइ खंड ।
तन रोवै धरती परा; जीउ चला बरम्हंड ॥10॥

(भँवंहि=चक्कर खाते हैं, आस तुलानी=आशा जाती रही,
मानवा=मनुष्य, डहन=डैना,पर)

लेखक

  • मलिक मुहम्मद जायसी हिन्दी साहित्य के भक्ति काल की निर्गुण प्रेमाश्रयी धारा के कवि हैं । वे अत्यंत उच्चकोटि के सरल और उदार सूफ़ी महात्मा थे। उनका जन्म सन १५०० के आसपास माना जाता है। वे उत्तर प्रदेश के जायस नामक स्थान के रहनेवाले थे। उनके नाम में जायसी शब्द का प्रयोग, उनके उपनाम की भांति, किया जाता है। उनके पिता का नाम मलिक राजे अशरफ़ बताया जाता है और वे मामूली ज़मींदार थे और खेती करते थे। स्वयं जायसी का भी खेती करके जीविका-निर्वाह करना प्रसिद्ध है। सैयद अशरफ़ उनके गुरु थे और अमेठी नरेश उनके संरक्षक थे। उनकी २१ रचनाओं के उल्लेख मिलते हैं जिसमें पद्मावत, अखरावट, आख़िरी कलाम, कहरनामा, चित्ररेखा आदि प्रमुख हैं। पर उनकी ख्याति का आधार पद्मावत ग्रंथ ही है। इसकी भाषा अवधी है और इसकी रचना-शैली पर आदिकाल के जैन कवियों की दोहा चौपाई पद्धति का प्रभाव पड़ा है।

    View all posts
देशयात्रा खंड-33 पद्मावत/जायसी

प्रातिक्रिया दे

आपका ईमेल पता प्रकाशित नहीं किया जाएगा. आवश्यक फ़ील्ड चिह्नित हैं *

×